lördag 13 juni 2015

Bland getter och grottor: Paleochora del 1

Nu har det gått 5 dagar sedan vi åkte, solen steker och vi har fått endel jobb gjort. Precis nyss la min mobil av, skärmen slutade fungera och jag kan liksom inte ta ut batteriet och starta om den, så får se när den känner för att vara med igen. Det har hänt innan och man har då fått låta den ladda ur helt enkelt, så den startas om. Lustigt. 

I vilket fall som helst! Sedan i onsdags har vi hittat 3 (kanske till och med 4) så kallade "sites" till mitt arbete, varav två extremet bra ställen skulle jag vilja säga (om jag inte är helt ute och cyklar!). Det är ju inte lätt när man åker ut så här och letar efter saker i geologin som man inte sett i verkligheten själv innan, bara på bilder. Liksom, vart ska man börja leta? Men vi har lyckats hitta lite godbitar iallafall. 

Paleochora är som sagt en jättemysig stad, full av vackra färger, blommor och mysiga restauanger - ett riktigt smultronställe! Turister hittar hit också, men det är inga party-party peeps - vilket är skönt. Det är lugnt och sansat, man kan få en riktig höjdarsemester är om man vill ha mindre stress i livet! Maten är väldigt god och inte så dyr, stränderna är fina och landskapet med bergen runt omkring är helt otroligt vackert. Men man känner nog efter 4 dagar att man sett det mesta här, dock helt klart värt att besöka under några dagar om man har vägarna förbi. Rekommenderas starkt!

Vi skulle träffat en geofysiker här idag som jag fått kontakt med genom min supervisor i England, men hon fick ställa in - vi ska ta det imorgon istället. Men annars känns det nästan som man börjar bli klar i Paleochora, det gick snabbare än vad jag trodde! Vi kanske åker vidare till något annat ställe och sedan upp mot Chania igen snart.  

Det jag studerar i detta arbetet är som sagt "paleo-shorelines", alltså geologiska tecken på uråldriga havsnivåer. Kreta är ju ett av de ställen på jorden som har en kraftig jordbävnings- och tektonisk historia, då ön ligger precis på den så kallade "Hellenic Subduction Zone". Det är därför rätt komplicerad plattektonik i området, men generellt sätt är det African plate som åker in under Aegean Plate, och Kreta ligger precis i kanten ovanpå Agean plate. I och med all tektonisk aktivtet har Kreta "lyfts upp" över havsytan ett antar gånger i historian pga plattektoniken och jordbävningar. Tanken är att man ska genom studier på området få lite mer koll på hur den tektoniska historian faktiskt ser ut på Kreta, och medelhavsområdet överhuvudtaget, och då är just de västra delarna av Kreta perfekt att kolla på - ursäktar dålig förklaring, haha! Jag har inte läst något av detta på svenska alls (hela utbildningen gjordes som sagt i Australien). Det är knappt så jag känner att jag pratar ordentlig svenska ibland längre. Häromdagen med Julia sa jag akta för "dog skiten" (hundbajset) och sedan sa jag "kolla mitt skin" med engelskt uttal (menade huden) då jag fått ett stolsmönster på benen efter jag suttit ett tag. Ibland undrar jag om jag ens lär Jared rätt ord när vi övar, haha! Det är kanske han som kommer  rätta mig om ett tag hihi ;) Nej men så farligt är det nog inte. 

Imorgon blir det sedan att promenera en bit åt ett håll vi inte utforskat ännu för att se om det finns fler paleo-shorelines att mäta. Sedan är planen att åka till Elafonissi någon dag, och sedan vidare uppåt Chania och Falassarna. Vi har inte riktigt bestämt datum än, och det känns ändå rätt skönt - lite fria tygalar så att säga! Om det fortsätter i den här farten blir vi nog klara med allt arbete långt innan beräknat, hinner nog turista endel också - nästan så att man får åka hem tidigare då pegnarna tar slut! Vi får se hur vi gör, haha ;)

Här kommer några bilder från de senaste dagarna, de flesta tagna med min Canon, tyvärr har jag inte alla bilderna jag tagit med mobilen än, men dom kommer är min mobil har vaknat!

Uppdaterar mer snart
Kram


 Paleochoras hamn

 Sandstranden i Paleochora

Bergen vid solnedgång!

Mysiga blommor överallt!



 Grottor! Det här är coola grejjer geologiskt sett!

 Julia agerar "skala" 



Detta var site nummer 2 - otroligt vacker liten strand längs med vägen




 Och så lite turistkort!


Senaste stället vi gick till igår, kunde inte mäta så mycket där (ser ni den tjocka randen?), men fina bilder blir det ändå! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar