onsdag 17 juni 2015

Cape Krios & Geologiska Strukturer

Nu är det en vecka kvar tills planerad hemresa, vi har gjort klart allt geo-relaterat jobb och vi kan andas ut och ta det lite lugnt. Kreta bjuder på vackra stränder och solnedgångar, underbar mat och inressant kaffe! Det har varit fruktansvärt varmt det senaste dock, ca 33 grader som håller i sig hela dagen fram tills kl 21. Och ja, jag får lov att säga så även om jag bott i ett varmt land länge tidigare haha. 


Solnedgången vid den ena stranden i Paleochora, 28-30grader fortfarande kl 21.

Men som jag nämnt innan så föredrar jag Brisbanes kvava och fuktiga 30 grader före 35 gradig torr värme, jag klarar inte av det torra! Medelhavet är precis som Mebourne, torrt och stekande hett - vilket är skönt på en till två  veckor med aircon och pool, men längre än det är inte så kul tycker inte jag iallafall. En skillnad i Australien är att nästan alla ställen har ac, och mataffärer och shoppingcenter är svala, vilket är superskönt. Men här har vi inte hittat ett enda ställe som erbjuder lite svalare temperaturer, det är samma inne som ute. Kanske finns svalare ställen i Chania och på andra turistställen? Paleochora är ju relativt litet :)

Jag har min egna lilla teori om torr vs. kvav värme, men inte många verkar förstå vad jag menar.. Men i Brisbane är det ju nästan varmt året om, med sommar på stadiga 30-35 grader och humidity på 80% uppåt, åska varje efteriddag och man svettas som en gris redan kl 07 på morgonen påväg till skola/jobb (love it!). Och det är just där vi har det: att man svettas, och kyls därigenom ner lite av svett (mysigt eller hur, men det funkar!) medans i torr värme "dunstar" svetten nästan bort direkt utan att kyla ner...och jag blir för varm, haha. Det är min egna erfarenhet iallafall! Så jag är en Queensland-tjej helt och hållet, gillar kvavheten och sventtandet ;)

Men åter till Kreta! Så otroligt vackert här nere, med stränder, landskapet och allt geologiskt som finns att erbjuda. Maten är underbar med, jag tror vi har ätit kilovis med tzatziki redan! Idag ska det bli ännu varmare än igår, och jag måste fråga där vi bor om det finns aircon som går att sätta på, vi har en på rummet men utan knappar... Så har klarat oss på en takfläkt tills nu men snart får jag spader! Haha.

 En del av Paleochora!

Väldigt mysig liten stad, det finns endel turister men inte det vanliga "charter" - detta känns med genuint grekiskt. 

Söndagen spenderade vi med seismologen som var jättehjälpsam, vi fick gjort mycket och jag fick lite mer klarhet i vad som syns i geologin här! Hon har jobbat med min supervisor i detta området tidigare och ville gärna hjälpa till där hon kunde - och hur bra som helst med en tolk måste jag säga! Hon var jättetrevlig, skulle vara kul att jobba med henne igen!






Vi har hunnit med att åka till Cape Krios, en liten mysig strand ca 4 km från Paleochora, det gick bussar dit som inte kostade mycket (3.20 euro t/r). Detta var det sista stället till mitt arbete, väl där tog vi lite kort och mätte lite. Sen klart! Semester!








Vi har nu även druckit endel så kallade "frappes" i värmen, iced coffees skulle jag kalla det, med skummad mjölk! Det är en underbar kombination tycker jag, borde fler göra! I vanliga fall är det ju mest kall mjölk bara, med is och ibland glass (och i frappuchinos krossas isen). Är frothy och creamy kallt kaffe något Grekiskt kanske? :)



Vi har varit alldeles för trötta för att hitta på andra saker och åka iväg, men planen var att åka till Elafonissi över en dag snart - men eftersom vi har varit helt slut har vi inte hunnit än. Vill gärna till Falassarna och Kissamos med. Får se hur vi gör! 

Nu dags att väcka Julia som sover som en stock fortfarande. Frukostdags tycker jag (morgonpigg). Sen blir det nog stranden ett tag. Ett kallt dopp står på schemat!

Uppdaterar mer snart!



2 kommentarer:

  1. Ser ganska långt ut som på Teneriffa :) Men är Kreta en vulkanö?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag kan tanka mig att klimatet kanske ar lite snarlikt kanske? :) Nej Kreta ar ju mer tektoniskt lagd, ligger precis i utkanten pa "Hellenic Subduction zone" som gor att det ar mycket jordbavningsaktivitet pa on (och hela medelhavet). Sjalva on ligger pa en tektonisk platta som kolliderar med (aker upp pa) den afrikanska plattan konstant, vilket resulterar i ett bergigt landskap, det mesta av stenarna och bergsmaterialet pa Kreta kommer fran havsbottnen kan man saga :) Sa inte riktigt samma som Canary Islands, men jag har inte heller last om Teneriffas geologi sa mycket annu - ett projekt att ta tag i snart kanske! :)

      Radera