torsdag 11 december 2014

En snabb sammanfattning, äntligen jullov & snart sverigebesök!

Så måste bara säga... ÄNTLIGEN JULLOV! 

Har inte riktigt kunnat säga det på samma sätt de senaste 6 åren, då det är sommarlov i Australien denna tiden (Nov-Feb). Pluggade som en dåre den senaste veckan nu, finputsade min geotechnical report som landade på 35 sidor (ca 8000 ord). Jag är väldigt nöjd med arbetet, jag kunde eventuellt skrivit lite till, men det var inte med i briefen så jag kände mig nöjd där. Nu är den iväg skickad till en "external examinor" på något färetag, och en kopia till föreläsaren. Spännande!

Sakerna från Australien har kommit! Äntligen, flera lådor med böcker och annat! Nu måste vi bara köpa bokhyllor så vi kan packa upp allt (just nu står det i vardagsrummet, som inte är sådär jättestort hehe). Vi har några mer saker på inköpslistan när våran ekonomi kommit igång igen, det kostar ju lite att flytta till andra sidan jorden, och det tar några månader innan man kommer igång. Men till exempel högtalare så man kan lyssna på hög musik (stackarns grannarna hihi) och sedan ett playstation, och så har Jareds laptop lagt av lite sådär lagom till nya jobbet startade. Men som tur var fick han en jobbdator med, så inga problem där men lite dum timing ändå.

Dom här flyttlådorna har vart med om endel! En flytt från Brisbane till Melbourne, och Melbourne till England. Dom hade gått sönder lite påvägen nu dock.

Det är inte lätt att budgeta för att bo i ett land man aldrig bott i innan. Någon sa till oss när vi fortfarande var i Melbourne att det är 13% billigare att bo i England än Australien. Ok tänkte vi, det vore ju jättenice. Men så fel det var, tycker jag i allafall. Kanske är det billigare ute på landet i England? Men alltså, vi betalar nästan lika mycket i tåbiljetter per månad som hyra per månad, och andra saker som vi inte visste fanns, som till exempel council tax (vi betalar en boendeskatt varje månad på ca 2500kr med utöver hyran, suck...) och maten är dyrare här med. Jag vet inte vad dom fick 13% billigare ifrån, men vi kanske valde en dyr del av England att bo i med, vem vet? I vilket fall som helst, vi väljer att se det som utmaningar, inte problem - med positiv inställning kommer man långt :)

För övrigt stortrivs vi i Woking, jättemysig stad som typ har allt. Visserligen mycket mindre stad än vad vi är vana vid,  men det verkar liksom som att den håller på att blomma upp stort - flera personer har sagt att det var helt annorlunda för några år sedan. Men nu har vi minst två sprillans nya frukost/brunch cafen inne i town centre med hur gott kaffe som heslt, plus den nya "Market Walk" sträckan som jag nämnt tidigare. Våran favorit coffee-shop som just nu har ett litet stånd i Market Walk ska också öppna ett större cafe här. Och så finns ju shopping centrena med alla dom vanliga kaffe och mat-kedjorna som Starbucks, Prets och Greggs. Det är nära till London, och tåget till Portsmouth funkar riktigt bra med, tar typ bara en timma med snabba tåget. 

Vi skulle prova den senast öppnade nya cafet för någon veckan sedan, men det var helt fullt där inne. Vi fick då två små vouchers som sa "Sorry we couldn't find a space for you!" och att vi får istället gratis kaffe nästa gång om man tar med dom, hur bra customer service är inte det? Jared var glad kan jag säga, det är ju hans expertis (han jobbar ju som Customer Experience Designer & Consultant).



Från det ena till det andra, har typ inte haft migrän på två veckor (jippie!) tills jag fick en igårkväll efter all stress med arbetet som lämnades in och för lite sömn, den satt i tills idag men har nu precis släppt. Vi satte ju upp extra-garadinerna ("rullgardiner") för ca två veckor sedan och det hjälpte mig sova bättre, och har inte haft lika mycket ont i huvudet sedan dess. 

Axlarna har blivid gradvis bättre med, jag gör stretchingövningar varje dag, flera gånger när jag pluggar. När ekonomin kommit igång ska vi börja på gym med, och jag ska börja med ridningen igen! Fälttävlansfuxen som jag red här innan finns ju några tågstopp bort, och dom har sagt när vi känner att vi är redo igen får jag gärna komma och rida honom igen vilket är jättekul ;) Och så funderar jag på att även gå med i Portsmouth Uni Equestrian Club. Allt kostar ju tyvärr pegnar, så får vänta lite på den fronten, men snart så!

Men idag ska jag städa lägenheten som vi inte riktigt har hunnit det senaste, sedan kolla lite på julklappar tänkte jag :) Och musiktipps! Jag älskar musik, och jag är nästan lite besatt av bandet "alt-j" just nu. Jag lyssnade mycket på dom i Brisbane 2012, speciellt under en field trip vi gjorde på NSW-kusten med uni (bringing back memories). Nu har jag återupptäckt detta band och lyssnar intensivt på deras nyare låtar, rekommenderar "Every Other Freckle" och "Warn Foothills" bland annat om ni vill provlyssna! Dom spelas säkert mycket hemma med ;) 

Sverigebesök! Snart åker vi till Sverige och hälsar på, fira jul hemma med familjen, underbart! Ska bli så kul att få se hur stor lilla valpen Cesar har blivit nu. Och om Elegancia är igång tänkte jag se om jag får rida henne lite! ;) 

Så, städdags nu. Jag är på oförskämt bra humör idag (måste vara för att migränen släppt nu), inte ens det enorma diskberget i köket förstör stämningen, kan tillägga att vi inte har diskmaskin, men det gör inget! Här kommer lite bilder från igår och de senaste från Portsmouth, firade jullovet och inlämnig av arbete på ett jättemysigt café med supergoda tårtor med en kompis! Promenerade sedan bort kalorierna vid stranden ;)

Men ha det nice sålänge, skriver mer snart!


Dagens soppa!

Decemberväder? Ska inte klaga!  

 Southsea promenad vid stranden, påminner lite eom Brighton faktiskt!


 I Portsmouth Southsea, palmer!

Fina julgranen i Portsmouth :) 

 Förvånandsvärt tillfredsställande kombination - té och twix!

Det är December månad, och gräset är så här grönt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar