tisdag 30 december 2014

Kaffet och cafén i Australien :)

Från det ena till det andra, jag säger bara COFFEE! Jag såg en länk på facebook som beskriver kaffekulturen i Australien (som är helt underbar, något som jag har försökt beskriva några gånger) - läs den så är det eventuellt lättare att förstå vad jag pratar om när jag säger "Melbourne-kaffe", och att kaffekulturen är så enormt stor i Australien. Vi tycker vi fikar mycket i Sverige, men det är på helt annan nivå där! Och utbudet på kaffe bara.. aaah! :) Lite kul läsning, länken hittar du här: "This is why Australians Hate Starbucks" 

Något som jag saknar mycket är just alla små independent coffee shops, ofta med unika kaffesorter och alla weekend bruncher - brunch hela dagen, nästan alla går ut och äter frukost på helgen :) Folk säger att det kommer mer och mer i England (håller tummarna!) och att Woking håller på att utvecklas inom just café och restaurangfronten, vore jättekul om det kom lite större utbud :) 

Om någon som läser detta råkar befinna sig i Melbourne eller Brisbane är några av mina favoriter som jag varmt rekommenderar följande:

Brisbane 
- "Kettle & Tin" i Paddington Underbart god Eggs Benny, kaffet är utsökt och mysig atmosfär! Vi var stammisar här när vi bodde i Brisbane.
- "Lure" i Paddington Bästa lunchen med stort utbud, medehavskänsla och gott kaffe! 
- "Campos" i The Valley (som även har kaffebönor på andra små cafén runt om i stan) Kanske bästa kaffet i Brisbane, coolaste cafét med propeller-liknande ceiling fans, känns som en annan värld!
- "Brew" på Queen Street Mall Mysigaste gränd-cafét inne i stan, café på dagen och bar på natten!

Melboure
- "Miss Marmalade" i Brunswick Eggs Benny och tårtor som är hur goda som helst (vi var stammisar här när vi bodde i Melbourne!)
- "East Elevation" Lygon Street Här köar folk i 45 minuter för frukost, och det gör dom rätt i! Chokladfabrik som även har kaffe och mat, perfekt ju! 
- "Brunswick Foodstore", Brunswick Mysigt och luftigt ställe med egen butik, vi var stammisar här med, hehe. 
- "Wide Open Road" Brunswick  ..och stammisar här med! Bästa vegetariska och veganska utbudet på café jag varit på, underbart goda kombinationer på tallriken!
- "Two Birds One Stone" South Yarra Mindre ställe men unikt kaffe, god lunch.
- "Manchester Press" Melbourne CBD Ett utav dom bästa ställena att köpa kaffe på inne i CBD (och deras matmeny består nästan enbart av bagels, lite kul!).

Så om du befinner dig i närheten och älskar kaffe, prova dom! 
Kram :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar