tisdag 2 december 2014

Ett brev från värmen

Idag när jag kom hem från uni möttes jag av ett litet paket utanför dörren - post från Australien! I brevinkastet var det även ett brev, från sommaren och den höga luftfuktigheten i Townsville. Det var Jareds mamma som skickat lite julklappar! Jag har varit i Townsville 2 gånger, båda gångerna i December månad, och så himla varmt och kvavt det blir där på sommaren! En jul hade vi en minicyklon, kommer ihåg att det kom regn och blev översvämning på juldagen när vi var påväg till hans mammas hus på julmiddag - man hade liksom stått och gjort sig iordning flera timmar, och så blir man genomblöt bara av den lilla biten från bilen till huset haha (inte lite regn som kommer på en och samma gång). Jag har ju alltid tyckt att det är väldigt varmt och kvavt (hög luftfuktighet) i Brisbane, med fläktarna på konstant dag och natt, men Townsville som ligger ännu längre norr ut är på en helt annan nivå. Mycket sol med dock :)

Brev från Australien :)

Föreläsningarna var helt ok denna veckan, alla lektioner var bra och snabba - har inte ont i axlarna, och ingen huvudvärk! :) Fick lära oss lite nya metoder att använda "stereonets" på i rock mechanics, väldigt intressanta saker men lite förvirrande ibland. men det är bara att öva på! Sitter och skriver lite på min geotechnical report nu, som ska in om en vecka. Jag känner mig inte så stressad ändå faktiskt, trots att den inte är helt klar än. Vet inte vad det är men feedbacken vi fick denna veckan förklarade endel så hela arbetet känns liksom bättre. Men det kanske kommer några grejjer lite senare i veckan som man stressar över istället, hehe. Mitt mål är att få klart det innan helgen är slut, det hade varit nice. 

 Intensivt och förvirrande, men övning ger färdighet!

Fick massa research att läsa idag utav min föreläsare till min avhandling - så jag kan välja mitt projekt snart. Det blev lite roligt under lektionen på rasten då föreläsaren lånade mitt USB för att lägga över lite data, och hela skärmen syntes då på väggen så att alla kunde se. Jag hade glömt att jag hade en mapp som heter "EXAM SHIT" på mitt USB från min sista termin innan examen i Ballarat (jag var nog lite trött på plugget då när jag skapade den, hehe), det tog en stund innan jag insåg att den var på stora skärmen och var då sedan tvungen att förklara inför alla, eftersom de flesta i klassen hade sett den och undrade om det var föreläsarens egna mapp eller min, haha. Det blev några goa skratt, och föreläsaren tyckte det var väldigt kul. Hehe :)

Vi ska till Portsmouth på lördag med och träffa en av Jareds kusiner, det ska bli kul! Ja fråga mig inte hur, men vart vi än flyttar så känner Jared fler folk än mig redan innan vi ens kommit dit, haha! Han har minst tre universitetskompisar från Brisbane som bor här i London, och delar av sin släkt som just nu reser runt lite här. Lustigt, men roligt med såklart! Och nu har jag ju min familj närme, ca 1,5-2 timmars flyg - det är ju som att bo i två olika storstäder i Australien så man ska inte klaga ;)

Inne i Portsmouth har dom julpyntat lite mer och en stor gran står på torget, tog ett kort på den idag. Det är så mysigt med julpynt! Speciellt med hela julkänslan nu med vinter och kyla, även om det för tillfället känns mest som regn och rusk. Man har (konstigt nog) saknat riktiga vintrar lite grann under åren, men bara lite... Men man tänker mycket på sommarlovet i Australien som precis börjat nu med, varmt och somrigt... och palmer!


 Regn och julpyntat i Portsmouth!

I vilket fall som helst, jag har ändrat min blogg lite grann med. Kände att det kunde vara kul att fixa till den lite. Finns även lite länkar nu till mina andra bloggar (även resdagboken). Men nu dags för lite mer plugg, sedan kolla på Vänner tror jag.  
Skriver mer snart, kram!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar