onsdag 8 april 2015

Musik, minnen & ny utmaning i matväg!

Musik & Minnen
Sitter och lyssnar på mina gamla spotify-listor, de där långa listorna som man bara lägger till musik på när man känner för. Flera års musik salmade på dom, från olika tidsperioder, minnen från olika ställen. Det mesta påminner mig om de första åren i Australien, Brisbane, åh vad jag saknar det!! Värmen, sommaren, det oändligt kletiga och svettiga kvava klimatet, jag älskar det. Det är det bästa som finns.

Musik är en så stor del av mig, inte spela eller så sett, men att lyssna på. Jag blir så emotional när jag går igenom mina listor såhär. Just nu lyssnar jag på Plan Three med deras låt "Chasing Tornadoes" - det måste vara typ 3 år sedan jag hörde denna sist. Likadant när vi var på Hard Rock Cafe i LA, som hade musikvideos på väggarna och spelade Saosin med "Changing" jag kunde inte sitta still, de andra tyckte jag var lite konstig haha. Och "Liztomania" av Phoenix kommer nog alltid påminna mig om Kelvin Grove, när man delade hus med en av sina bästa kompisar, hade roligt jobb, plugg, och chill på schemat! Och Gotye med "Eyes Wide Open", kan fortsätta hur länge som helst!

När vi flyttade från Melbourne hit till England och sålde alla våra saker i lägenheten blev jag nästan gråtfärdig när mina 5 år gamla datorhögtalare med asgrym subwoofer åkte.. Så många minnen! :) $80 väl spenderade!

Jag köpte ett par nya hörlurar före California resan (äntligen!!). Jag fick ju uppleva en gång på ett business class-långflyg från Australien att större hörlurar faktisikt blockerar ut annat ljud hehe - det visste man ju innan med, men hade inte tänkt på det när man flyger (man brukar ju få små hörlurar i ekonomiklassen). I vilket fall som helst valde jag nu att använda lite av våra sparade pengar till ett par ordentliga hörlurar. Och dom är perfekta! Använde dom under flygen till LA, och gissa vad? Jag kunde ha dom och kolla på filmerna med! Inte alltid man kan sätta i sina egna. Ekonomiklass och allt. Mycket nöjd :)

Igår var det massa plugg, hemifrån. Vi har ju inga lektioner mer - galet! Snart är man klar, igen! Eller ja, i slutet av september är våran final presentation av mastersavhandlingen, vi ske redovisa på en conference! Jag vågar inte ens börja tänka på det än, för då kommer jag bara bli nervös haha.

Det börjar bli dags att fixa planeringen inför min avhandling, boka flyg och hotel för fieldarbetet på Kreta. Mitt project proposal ska in i slutet av april, så måste ha klart det tills dess. Har massa saker att jobba på men av någon anledning känner jag mig inte stressad just nu, denna morgonen/lunch, ibland får man ta det lite lugnt med. Fick en kaffe med 2 shots of coffee denna morgonen, brukar köpa "half strength" men nu känner jag mig rätt pigg så fär ta tag i plugget!

Ny utmaning
Vädret är underbart just nu med, våren är verkligen på gång! 18 grader och strålande sol :) Har hört att det är fint i Sverige med, kan vintern vara över nu tro? Jag har även kört igång med en liten "utmaning", att undvika socker i 4 veckor. Maximera måltiderna med frukt, bär och grönnsaker, och  även undvika bröd. Nu brukar jag ju inte äta mycket socker ändå, men vill testa att vara utan det onödiga extra sockret som kommer in i bilden lite då och då. Vill se om det gör någon skillnad med min huvudvärk/migrän.
Idag är dag ett! Jag har inte kunnat träna ordentligt på ett tag, och väntar fortfarande på sjukgymnastiken - tror vi kommer skaffa privatsjukvård istället, kostar mer men kortare väntetid på sjukgymnastik då. Vill fixa nackmusklerna och komma igång igen.

I vilket fall som helst, mitt mål är att bli starkare (har ingen kondis just nu). Jag är inte rädd för vikten som visas på en våg, numret spelar ingen roll för mig - jag vill bara känna mig stark. Jag gick ner två kilo under LA resan (förmodligen pga stress) har nu gått upp 1 kilo igen, jag vet hur jag funkar - jag har en "buffer" som ligger på 3-4 kg upp och ner, mellan 63-66kg. Jag är 176cm. Dock vill jag se hur socker i dieten påverkar vikten, även om jag inte äter mycket socker i vanliga fall. Litet experiment så ;) Så, stay tuned!

Några saker som jag tänkte göra varje dag, som en guide:

- Springa 30 min (ska inte göra mer innan sjukgymnastiken börjar..)
- Gröt med massor av bär och frukt, plus yoghurt med nötter VARJE morgon - ANTIOXIDANTER PEOPLE (vill starta en rutin) :)
- Minst 5 frukter per dag
- Minst 5 portioner grönssaker per dag (en morot är en portion, och jag älskar brysselkål!).
- Sallad MED kött/protein till lunch, jag får fruktansvärd migrän om jag inte får i mig protein, och nej bönor räcker inte.. Jag har en otroligt snabb matförbränning, måste äta ordentligt på doktors order. Folk säger ofta att dom är avundsjuka på mig, för att jag kan "äta så mycket utan att gå upp i vikt". Då säger jag: vill du spendera dubbelt så mycket pengar på mat hela tiden och ändå vara hungrig, och om du inte äter får du vrålmigrän som kan ligga i i flera dagar? Jag är avundsjuk på folk som kan äta glass och choklad utan att få huvudvärk eller magont, haha. Men så finns det exempel som en tjej på fieldtripen nyligen som åt 4 rullar med pringles plus godis till lunch/snacks i en vecka och klagade på sin vikt.. Det handlar ju om vad man äter med liksom. Om jag hade ätit massa choklad varje dag hade jag nog gått upp massor med, eller hur?
- Nötter och frukt som mellanmål
- Kvällsmat/middag är stora måltider med kött, grönnsaker och annat - ingen speciell diet, bara ordentlig mat helt enkelt.

Sådär ja, en guide som sagt! Jag tror inte på strikta "du får inte äta ditt eller datt" :) Whoop whoop! Att balansera detta med budgeten är en annan utmaning ;)

Uppdaterar mer snart!
Kram

 Min lilla pluggkompis, den trogna laptopen nummer 1!

 Pluggkompis nummer 2, nya hörlurar! Och mängder med tvätt i bakgrunden. Man har liksom ingen tvättstuga när tvättmaskinen är i köket... :P

Frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar