tisdag 14 april 2015

Sjukgymnastiken är igång - äntligen!!

Äntligen! Då var det dags. nu sätter vi igång ordentligt! Jag pratar förstås om sjukgymnastiken och träning - jag är så glad, full av energi, och redo! Med andra ord kändes det jättebra med sjukgymnastiken som började imorse, jag hade mitt "assessment" och fick massa övningar som jag ska göra varja dag flera gånger om dagen, och det känns som dom redan har hjälpt faktiskt, så himla skönt! Mina axlar är mycket mer rörliga redan nu, och ingen huvudvärk alls. Jag ska börja simma, 3 ggr i veckan, men endast ryggsim då det är bättre för min nacke just nu (jag ska ju jobba med att köra igång skulderbladsmusklerna och axlarna mest). Synd att det råkar vara just "den tiden på månaden" just nu, vill ju starta på en gång, haha. 

Om någon är intresserad av sjukgymnastiken, här kommer en liten förklaring:
Som sagt så är alltså mina muskler nästan helt slut i väntraskulderbladet, detta från allt pluggande och sittande på tåg samt framför datorn. I samband med att jag successivt drog ner på träningen på grund av tidsbrist på uni och jobb började en ond cirkel av stela muskler komma fram, och tillslut har det nu blivit så mycket konstant arbete för de stackars musklerna att de krampar - från skulderbladet, upp på axlarna, nacken, backhuvudet, och ger mig huvudvärk, nästan varje dag. Högersidan är inte riktigt illa, vet inte varför - jag är högerhänt? Oh well. 

Förklaringen var den att skulderbladsmusklerna har blivit ständigt utstretchade för att man håller fram och upp armarna vid datorn, vilket innebär att axelmusklerna har dragit ihop sig och är konstant tighta - skulderbladsmusklerna har då blivit svagare eftersom dom inte drar ihop sig lika mycket (något som hade avbelastat axlarna annars) och en ond cirkel har startat. Detta har sedan dragit i musklerna i nacken, sedan i bakhuvudet, ovs. Så nu har jag muskel-lösgörande övningar på en "timer" på min mobil, varje halvtimma måste jag göra dom. Några andra övningar är bara tre gånger om dagen, men viktigt att jag följer detta hela tiden. Simningen är max tre dagar i veckan, så jag kan ha en vilodag imellan. Har även tänkt jogga lite. 

Så, idag har det faktiskt blivit endel plugg till och med, har skypat med mamma o pappa hemma, bokat in "Madame Tussauds" i London när dom och Ida kommer och hälsar på, samt handlat mat, lagat mat och allt sånt. Produktiv dag! Så mycket man kan få gjort om man inte har ont i huvudet eller axlarna!

Igårkväll bestämde vi oss för att gå på en liten mini "middags-date" då Jared hade haft stressigt på jobbet men äntligen lyckats lösa något klurigt, och jag hade fått endel gjort på skolan. Vi gick till en restaurang som heter Las Iguanas, nyöppnad i Woking sedan 2 veckor, och det var jättemycket folk, på en måndagskväll! Men man förstod snabbt varför, massor med god mat och goda drinkar. Dit går vi igen! Mexican/Brazilian mat, underbar atmosfär, ja helt underbart helt enkelt. 

Jag ska strax ut och springa, efter lunchen har lagt sig lite, och sedan fortsätta med plugget någon timma. Det är nästan 20 grader varmt idag, solen skiner och jag känner nästan för att gå ut och sola, hihi. Men har endel plugg att bli klart med först :P 

Uppdarerar mer snart, stay tuned!

 Frukostgröten håller i sig, känns som det bara blir mer och mer bär hehe..

Här har vi en hälso-muffins, eller vad man ska kalla det :P Frön och gryn i massor.

På restaurangen igår!


 Lite "smakprov" från middagen, supergott var det! Detta var huvudrätten, förrätten var nachos :)

Potatismos med koriander i, väldigt gott faktiskt, uppfriskande!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar