lördag 23 maj 2015

Eurovision-mania

Jag och Jared sitter och laddar inför hans första, riktiga eurovision-upplevelse. Inte bara för att Australien är med som gäst detta året, men även för att han inte sett det innan på denna sidan jorden, eller överhuvudtaget egentligen. Det är ju ett lite speciellt event ändå :)

Jag kan inte direkt säga att jag följt eurovision under åren i Australien, det har liksom inte funnits med på kartan, men det är väldigt stort där faktiskt - massor av tittare och väldigt populärt. Kanske anledningen till att dom blivit inbjudna att gästa detta året? Och det är ju ett så kulturellt land med många anknytningar till europa, det är kanske därför det är så populärt där också? Något som man kanske inte känner till är att Australien under flera år till och med har haft sin egna lilla omröstning på eurovision, som inte räknats till poängen visserligen, men i princip kollat vem som vunnit och dom hade röstat. Lite kul tycker jag, hehe.

Om det nu är några som tycker det är underligt att dom är med i eurovision i år så är ju inte det så konstigt, för det är underligt, jag håller med om det. Men jag säger lite såhär: ta det med en nypa salt. Australien är nästan som ett litet barn som vill vara med och leka, som har avgudat eurovision länge och som har nu blivit inbjudna som gäst detta året. Så ta det med en nypa salt, och njut av all eurovision-mania som vanligt ikväll :)

I vilket fall som helst ska det bli jättekul att faktiskt sitta och kolla på det, som man brukade göra - hade varit ännu bättre om man hade hälsat på i Sverige samtidigt, men oh well. Vi hade tänkt att gå till Svenska Kyrkan i London som har ett stort hålligång nu ikväll, men våran budget sa ifrån (tågbiljetterna är inte billiga, trots att man endast bor 25 min ifrån), så det blir hemma på soffan istället!

Vi har laddat upp med snacks, köpte bland annat en Cadbury choklad som har daim i - perfekt ju! Samt hittade vi Darrel Lea's soft licorice, ett Australienskt märke som har jättegod lakrits, dock inte salt lakrits, men finns andra smaker som jordgubb och hallon-lakrits (min favorit, något som jag saknar endel från Australien!). Men åter till England och snacks, något som jag faktiskt är väldigt besviken över här är att chipsen inte är goda, har provat så många men det är liksom inte gott. Dom är alldeles för fettiga och friterade och man ser nästan igenom dom liksom. Men det finns ju andra snacks med som tur är ;)

Idag har det mest varit chill annars, mycket kaffe och endel träning. Nu är middagen i ugnen och snart dags att förbereda för ikväll. Ha en trevlig eurovision-kväll alla :D

Uppdaterar mer snart, stay tuned!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar