söndag 17 maj 2015

Svåra val & otroliga äventyr!

Så då är det bestämt, jag är "postgrad" ett litet tag till som sagt, jag valde lite innan helgen att dra ner på studierna till part-time istället för full-time, ett svårt val men något som jag har funderat på ett litet tag här i England. Silicien blir därför nästa år istället (men Kreta blir fortfarande nu som planerat!). 
Behöver lite andrum mellan alla våra äventyr! Jag har ju gjort klart majoriteten av utbildningen, alla inlämningar förutom Sicilien-fieldtripen och mitt Kreta-project är klara, och det har gått väldigt bra (medelbetyg på 74% just nu, väntar på några betyg till) men det kändes ändå rätt att varva ner lite för att kunna minska stress. Vi har ju kört fullt ös i flera år nu, med studier, jobb, flytt och allt - vi kände att det kanske är dags att försöka spara lite pengar och inte alltid göra allt "den svåra vägen" hela tiden.

Om man kollar på min lilla lista så har det i princip varit full rulle sedan 2008, från studenten:
  • Flyttade till andra sidan jorden i augusti 2008 och pluggade ett Diploma of Business i Brisbane;
  • Åkte hem och jobbade ihop pengar för att börja på universitet (QUT) i Brisbane 9 månader senare:
  • Pluggade landskapsarkitektur på en Bachelor of Design i ett och ett halvt år innan jag insåg att det inte var min grej;
  • Bytte då till Geologi och en Bachelor of Applied Science (älskade det!), pluggade klart och tog examen med ett Grade Point Average på 6.125 av 7 (så stolt!) - allt som allt tog det 4,5 år;
  • Under plugg-tiden fick jag jobba deltid vid sidan om, det fanns många stunder då man önskade att man kunde dragit ner till part-time men det får man inte som internationell student i Australien, så det var några tuffa år. CSN räckte  ju endast till kursavgifterna per termin och inget annat (det är dyrt att plugga i australien..), men det var såklart guld värt att ha deras stöd - utan CSN hade jag aldrig kunnat plugga hela utbildningen utomlands;
  • Vi flyttade till Melbourne när jag hade ett år kvar på min geologi-utbildning för Jared fick nytt jobb där, hela flytten skedde under vinterlovet (juni-lovet mellan terminer, snabba ryck!); 
  • Kunde av några väldigt konstiga anledningar inte transfera min utbildning till ett universitet inne i Melbourne, hittade då det regionala universitetet FedUni i Ballarat, 12 mil från Melbourne, som tog emot mig med öppna armar! Bytte dit och pendlade 6 TIMMAR varje gång jag skulle un till skolan (tre gånger i veckan ungefär);
  • Efter ett år i Melbourne när jag äntligen fått min examen så var mitt studenvisum slut, och vi bestämde oss för att prova England, Jared började leta jobb och jag sökte in till Mastersutbildningen i Portsmouth och kom in, med start 2 månader efter jag var klar i Melbourne;
  • Under dessa två månaderna packade vi allt vi ägde och flyttade till England (snabba ryck igen!), Jared hade några kontakter med jobb men inget fastställt (folk tyckte vi var galna.. ja, kanske lite haha), och vi skrev på kontraktet till lägenheten samma dag som vi anlände (hade liksom inte ens boende när vi kom hit, lite "ballsy" sådär!);
  • Och sedan dess har det varit full rulle, Jared fick jobb här ganska snabbt efter flytten, och mina studier började direkt. 
Därav känner vi att det hade varit skönt med lite lugnare tempo ett tag, våran plan är ju som sagt att flytta till Reading nu i sommar för att komma närmre Jareds jobb (för just nu pendlar han 4 timmar per dag..). Om jag då kan jobba lite vid sidan om eftersom jag endast kommer plugga på mitt project under ett år nu, så har vi även möjlighet att spara lite pengar. 
Jag blir nu klar med min mastersutbildning samtidigt som Jareds visum går ut här, och efter det så är ju planen STOCKHOLM! Doktorera vill ju jag göra där, kände att det kanske är dags att prova på att plugga i Sverige lite, hehe. Och det blir nog lättare för Jared att hitta jobb i Stockholm med. 

Så nu har vi haft en STRESSFRI helg, helt otroligt. SÅ underbart skönt. Vi sprang en långrunda till Horsell Common igår, väldigt mysigt att springa i skogen, sedan öppnade vi en champagne som vi fick i julklapp av Jareds jobb till middagen igår - ja ni ser, den har man liksom inte ens hunnit kolla på förrens nu haha. Därefter blev det en promenad och vi besökte en vinkällare som vi länge velat gå till med, underbart vin och så himla goda ostar. Testade fransk "comte"-ost för första gången, och det var hur gott som helst.

Idag blev det kaffe i stora lass efter att ha storstädat lägenheten, och nu dags för springtur igen. Känns som man har fyllt på massa energi nu, känns superbra! Jag ska planera färdigt Kreta-projektet och skriva klart min desk study, och sen är det ju bara några veckor kvar tills vi åker dit! Efter det blir det att planera semestern i Sverige, och flytten till Reading :)

En snabb uppdaterning där som sagt, hoppas allt är bra hemma! 
- Uppdaterar mer snart, stay tuned.

 Springtur i Horsell Common, massor med hästbajs och hovavtryck överallt (vilket får mig att sakna hästarna) men mysigt ändå!



 Champagne i rödvinsglas! Man tager vad man haver..

Vin och ost i vinkällaren, underbart!

 Lite Vegemite till frukost ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar