tisdag 19 maj 2015

Honey & Vanilla scrolls

Regn och åska, blandat med solsken. Ungefär så kan man summera dagen, plus att jag hade fruktansvärd huvudvärk hela förmiddagen - något som faktiskt varit väldigt mycket bättre sedan sjukgyymnastiken började. Migränen kom inte alls denna "perioden" vilket iof inte har så mycket med axlarna att göra, men migränmedicinen verkar ju fungera iaf! Huvudvärksfri majoriteten av dagarna denna/förra veckan (jippie!), men igår och idag var det lite jobbigt med axlarna, det drar i skulderbladen och jag får spänningshuvudvärk. 

Idag var det så jobbigt att jag fick gå och lägga mig vid lunch efter att ha sprungit lite grann för att lösa upp musklerna (brukar hjälpa), lite stretching och övningar, och sedan tagit en alvedon. Vaknade efter en timma och mådde mycket bättre, men fortfarande öm, så bestämde mig för att boka in en tid hos min sjukgymnast igen - hon sa ju för två veckor sedan att vi skulle prova och se hur det gick utan att boka in något nytt, men kände att jag får nog komma in så hon kan kolla på skulderbladen lite snabbt. Vill inte hamna i en ond cirkel igen. Och va smidigt det var att boka in nu när man redan har "väntat" i kön, fick en tid redan om någon dag!

I vilket fall som helst kände jag mig såpass bra att jag gick till ett café på eftermiddagen för att få gjort lite plugg (mest för att köpa kaffe tror jag, hihi). Jag tog inte med min lilla "rullväska" för det var så soligt och fint ute, men väl på cafét började det ösregna verkligen, och sedan kom åskan! Haha. Men det gjorde ingenting, jag tycker det är så mysigt. Det påminner mig mycket om Brisbane, där åska är som vadagsmat - kommer varje eftermiddag i princip på sommaren. 

Efter några timmar på cafét och en faktiskt produktiv eftermiddag vandrade jag hemmåt och gick på en liten promenad, jag försöker vara så aktiv som möjligt hela tiden med mina axlar, undviker att sitta stilla för länge. Av någon anledning fick jag en sån craving efter kanelbullar att jag ställde mig och bakade när jag kom hem, men inga kanelbullar blev det dock. Jag tycker det är så svårt att göra dom "riktigt svenska" sakerna när man bor utomlands, som kanelbullar och kladdkaka, det blir nästan aldrig som man vill ha det då man inte får tag på "samma" ingredienser. Pärlsocker till exempel, existerar typ inte utanför sverige känns det som, haha. 

Jag slängde istället ihop några jäst-fria, honungs- och vaniljbullar med hackade mandlar på. And oh yes, it was a success. Hade aldrig bakat bullar utan jäst innan, men måste säga att det var ju hur smidigt som helst. Ingen jäs-tid, hade istället i bakpulver. Och goda blev dom! Nästintill sockerfria med, använde honung istället för socker (la bara på lite innan jag rullade ihop bullarna). Jag är ju lite sån att jag gärna provar nya saker, blandar ihop egna kombinationer, älskar att laga mat och baka. Denna får jag ta och skriva ner tror jag, och göra om snart igen! :)

Igår fixade vi även lite stickers till våran världskarta, lite nördiga som vi är har vi satt en liten prick på ställen vi bott på/rest till, hihi. Jag är orange, Jared är blå. Men nu ska jag mumsa vidare på bullarna och plugga lite till, Kreta börjar närma sig! Jared kommer hem lite senare då dom hade en "out of office-dag" även idag, och sen ska vi kontakta lite fastighetsmäklare och börja kolla på flytten till Reading.

Uppdaterar mer snart!
Kram









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar