lördag 22 november 2014

Att studera utomlands: Australien & England

Nu har vi precis satt in våran "Chocolate Pudding" i ugnen, ett av Jareds familjerecept och förmidligen den godaste efterätten någonsin, efter kladdkaka då förstås! Degig med rinnande chokladsås inuti som liksom "goar till sig" i ugnen, lite glass på det sen - yum! Jag har skrivit klart den delen av min geotechnical report som jag planerade idag, ska fixa till den lite imorgon och sedan lämna in den på feedback på tisdag. Känner mig rätt nöjd med arbetet idag, och chillar nu med ett glas rött medans Jared fixar efterrätten.

Jag har funderat lite på det här med att "plugga utomlands", eftergymnaisal utbildning då. Jag har ju aldrig pluggat på universitet i Sverige, däremot har jag ju pluggat en himla massa år i Australien och nu även börjat i England. så att plugga i ett annat land har ju blivit mitt normala kan man säga. Inte som en ubytestermin som många forknippar med att studera utomlands. 

Jag har pluggat på tre olika skolor i Australien, två i Brisbane och ett utanför Melbourne - underbara ställen, absolut älskar Australien. Kom till Brisbane första gången år 2008, pluggade ett Diploma, och sedan vidare på universitet på Queensland University of Technology, följt av en transfer av utbildningen till Federation University Australia. Jag tror att själva plugget är snarlikt det svenska med stressen och hårt arbete, även om jag vet att Sverige har ett helt annat upplägg. I Australien har man två terminen per år, varje termin har man 3-4 ämnen samtidigt. Man har många arbeten som ska in under terminens gång plus final exams i slutet, i en så kallad "exam period". Klarar man inte ett ämne en termin, då får man göra om nästa år - och man kan alltså inte gå vidare med samma studietakt, strikt på det sättet. Man börjar i slutet av februari och går till slutet av juni första terminen, sedan andra terminen från slutet av juli till mitten av november - följt av ett lååångt och underbart sommarlov över jul! 

Nu är det 3 månader sedan flytten till England, till Woking, och det känns väldigt annorlunda på något sätt - men samtidigt känns det precis som hemma, alltså Sverige för mig då, men helt annat för Jared såklart hehe. Ibland känns det nästan inte som man är utomlands, men det är nog för att jag har förknippat utomlands med värme och palmer. England är väldigt mysigt och har mycket karaktär, och historia - något som man inte alltid ser i städer i Australien då dom är rätt "unga". Portsmouth Uni är väldigt bra, jag trivs jättebra med klassen och lärarna. Nu kan jag inte jämfära utbildningarna här heller riktigt eftersom detta är en mastersutbildning och inte upplagt på samma sätt, men det känns helt rätt och jag lär mig massor. Det är ett steg i rätt riktning mot mina mål, och ett nytt äventyr om inte annat!

Skillnader mellan England och Australien? Nu har vi ju inte varit i England så länge än, men det finns endel smågrejjer som man märkt, utöver än det mest uppenbara (klimatet) då:


  • I Australien står man på vänster sida i rulltrappor, så folk kan gå på höger sida - England är tvärt om. Man står på höger sida, har tappat räkningen på hur många gånger folk har ropat "Stand on the right, please!" till mig i London. Jag som trodde att det var samma för dom kör ju på samma sida av vägen. Men icke! 
  • Att resa runt i Australien är inte något som man gör så ofta som student, iallafall inte så som utbytesstudenten brukar göra (som är där 6 månader, pluggar och reser, och sedan åker hem). Det är långa avstånd, som att flyga mellan Sverige och Spanien bara för att åka till en annan storstad, men så fort man får lite pengar över gör man det mer än gärna. Här i England blir det nästan lite tvärtom, det är så "nära" till andra länder, känns som man kan åka ofta - vet inte hur logiskt det låter, men så känns det haha. På samma gång är det lättare nu att åka runt i England och se saker, avstånden mellan olika saker att se känns inte lika långa. I Australien kan man åka tre timmar bil bara för att ta en picknick och fotvandra lite, helt normalt. Folk säger ofta till mig "Men pendlar du så långt till uni??". Det tar ju bara en timma och tjugo minuter, helt ok tycker jag, sen om det är 12 mil, det beror ju helt på hur man vill se det haha.
  • Man solar inte i Australien direkt (ett sätt att skilja australienare från turister, hehe), däremot är det vanligt med standvisiter (+30 i solskyddsfaktor minst). Hattar och heltäckande kläder är ett måste i vardagssolen, och man har ofta parasoll eller tält som skydd. Men folk tror ofta att bara för man bor i Australien är det sol och bad varje dag, men så är det inte riktigt.
  • England verkar ha mer heltäckande mattor än jag har sett i Australien, men det kanske är något jag har fått för mig bara. Vi har ju till och med en lägenhet utan heltäckningsmatta här nu.
  • Svenska råvaror är lättare att hitta i England, vilket är skoj! Men samtidigt så tog man vara på det mer när man väl fick tag på något i Australien, så det är lit både ock där - men är så glad att vi hittade "Tofuline" glass här i England hehe, jag som inte gillar vanlig mjölk-glass (var lite laktoskänslig som liten)...
  • Austrlienska uttryck! Jag tycker dom flesta uttrycken är så roliga, exempel är: "Going off like a frog in a sock", "Boring as batshit", "Stands out like dogs balls", "As useless as tits on a bull", ja man kan fortsätta länge! Ni får klura på dom lite grann hehe.. Men poängen här är att jag pratar "australienska", säger endel saker som folk inte rikigt förväntar sig här, inget dumt då, men uttryck som dom inte hört så ofta. Och alla oändliga förkortningar på vardagsord som man säger i Australien ger en lite konstig blick här hehe ;) 
  • Godare kaffe och större utbud av kaffe i Australien, som man saknar endel (buhu) men om man letar ordentligt kan kan hitta några små bra ställen här i England med.
  • Australien har godare kött, men det är ju något som Australien är känt för med - alla sina BBQs. 
  • Englands bröd och smörgåsar är godare (större utbud och nyttigare faktiskt) än vad jag hittat i Australien, och godare sausage rolls här med, hehe.
  • En annan sak som är viktig för mig är ridsporten; enorm här i England, men inte så stor alls i Australien. 
  • Och i England kan man träffa familjen hemma mer såklart, en stor bonus på den fronten! :) Men hade så gärna velat visa hela min familj dom underbara ställena i Australien som jag varit på, ställen vi bott på och jag studerat på. Australien är väldigt speciellt. Men jag och Jared kommer åka tillbaka och hälsa på lite då och då såklart, han har ju familj där - en dag kanske min familj kan åka med och hälsa på allihopa också ;)

England känns som ett nytt stort äventyr, jättespännande, men saknar Australien lite samtidigt.

Vet inte om det är vinet, eller chocolate puddingen, men det blev ett lite djupt inlägg idag. Avslutar med lite bilder från kvällens efterrätt - hur god som helst!  





Imorgon blir det plugg igen, väntar fortfarande på svar från föreläsaren angående mitt projektarbete och avhandling - spännande! Nu blir det lite film :)

Skriver mer snart - Kram, och godnatt på er!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar