onsdag 12 november 2014

"Little Brunswick"

Imorgon bär det av mot Isle of Wight på fieldtrip, en fieldtrip som jag sett fram emot väldigt mycket då det finns så mycket fin natur jag vill se där. Jag har varit där någon gång innan, men har inte riktigt sett landskapet och stränderna. Vi ska vara där imorgon och fredag, men åker hem mellan - det ligger ju väldigt nära Portsmouth med färjan (ca 20 minuter) så det är inga problem. Men får dock gå upp rätt tidigt till tåget, eftersom vi ska ta färjan tidigt från Portsmouth (en av nackdelarna med att pendla). Tyvärr ska det regna båda dagarna, men har köpt lite nya regnkläder/vattentäta fieldkläder, hoppas att det inte läcker igenom! Lunchen och frukt förberett, kameran och mina field-saker redo att packas ner i ryggsäcken med. Det blir långa dagar, 8 till 17, plus tågresorna - gäller att ha med mycket mat!


Kamera, field book, hard hat, geologisk kompass - några utav de saker man behöver på en geo fieldtrip :)

Vädret har ändå varit lite fint det senaste, fina soluppgångar och i eftermiddags var det soligt. Jared passade på att ta lite coola kort, visar dom nedan! Ikväll blev det lasange, jag har ju min lilla egna version på vanlig lasagne - vanligt recept plus massor av grönkål, paprika, vitlök och ricottaost, det är en riktigt god blandning faktiskt! Plus att man får i sig massor med grönssaker samtidigt :P Jag gillar att blanda ihop olika ingredienser och smaker, häromdagen gjorde vi en kyckling stirfry med koriander - det är något med kombinationen sweet chilli och koriander som är speciellt, något som man kommer ihåg från matkulturen i australien - det finns så mycket olika mat där, man har fått prova mycket smaskiga saker från olika delar av världen. Thaimat är en favoriterna, och det brukar vara mycket koriander i den. 

 Mysig soluppgång häromdagen!

Spegelbild i vattenpöl!


Min "grönkåls-lasange" :)

Jag vet inte vad det är, men det känns som Woking håller på att utvecklas, växer liksom, och det kommer mer och mer saker till town centre och "market walk". Man kan köpa fisk, vietnamesisk mat, underbart kaffe på Taylors (som jag nämnt tidigare), nybakt bröd och en av Londons topp tre sausage rolls, plus massa andra bakelser, ostar, frukt, grönssaker, blommor och annat smått och gott - samlat på ett och samma ställe! Jag sa till Jared idag att man kan ju nästan börja kalla det "Little Brunswick" (där vi bodde när vi bodde i Melbourne, ett väldigt unikt, ekologiskt och hipster ställe med hur mycket caféer och underbar mat som helst). Långt kvar innan Woking är som Brunswick, men känns kul att det finns mycket att välja på här ändå! Fast har inte hittat något frukostcafé ännu, men det är några pågång som håller på att öppna.. får vi prova någon gång snart!


Men nu är det nog dags för lite honungsté, lite film kanske, och sedan sova. Tidig morgon imorgon, jag tänkte ta massa kort så kommer uppdatera efter fieldtripen på fredag!

Hoppas allt är bra hemma, skriver mer snart!
Kram

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar