söndag 30 november 2014

Första advent & pepparkaksbak

Något som jag inte gjort på ett bra tag är baka pepparkakor, så nu när mamma hade med sig lite pepparkaksdeg när dom var här och hälsade på så kände jag att det var dags idag! Lite första advents-mys med nybakta pepparkakor :) Smidigt när degen redan är klar liksom. 

Även om jag inte planerade att plugga idag blev det lite gjort andå - jag ville vara försiktig och låta min kropp ta det lugnt från plugget nu i helgen eftersom jag har haft så ont i axlarna under veckan. Idag hade jag inte ont alls, ingen huvudvärk heller, så det var skönt! Det blir ju långa dagar på uni måndagar och tisdagar så bäst att man förbereder sig ordentligt. Förra veckan frågade en av våra föreläsare (då vi alla var halvsovandes på practical-lektionen tisdag morgon) hur vårat schema är upplagt, för han tyckte vi såg trötta ut. Vi svarade att det är i princip 9-16/17 utan raster på måndagar, hinner ibland inte ens köpa lunch, men lite bättre med någon håltimma på tisdagar. Han sa då att han inte förstår hur man kan schemalägga så, att han inte hade klarat att hålla koncentrationen uppe hela dagen om det var hans schema. 

Och det är ju tyvärr lite så det är, måndagarna är riktigt långa, och jag somnar faktiskt rätt ofta på sista föreläsningen på eftermiddagen - illa, jag vet, men man kan ibland inte hjälpa det! Och jag är inte den enda som gör det. Typiskt att det är en "Rock Mechanics"-föreläsning, massa fysik och uträkningar, sånt som man måste vara alert på, haha. Nästa år kommer tisdagarna bli undefär likadana som måndagar då vi får ett nytt ämne som börjar. Men förhoppningsvis kan man väl prata med lärarna och fråga om man kan få lite matrast, vet att jag behöver det iallafall så jag inte får migrän.

Nu ska jag fixa med min ryggsäck inför imorgon, hade råkat glömma en gammal frukt där i för någon vecka sedan (i en påse som tur var) men den hade läckt lite hehe, mysigt värre. Efter det blir det lite té och kanske läsa lite i min bok som jag köpte för flera mpnader sedan i Melbourne - lite seg med att läsa den, dumt, för den är jättebra! "Green Rider" heter den, lite fantasy/äventyr, rekommenderas starkt! Finns flera böcker i serien och detta var första. 

Tänkte prova ett nytt té som vi köpte häromdagen, ett "sleep well"-té, vi har ju lite svårt att sova ibland här. Vi har fixat med gardinerna nu så att vi har rullgardiner i ett och samma kit, det var så väldigt ljust innan (inga rullgardiner, svårt att sova då) och sedan har vi ju en stor väg precis utanför som låter rätt högt med. Så ikväll ska det bli intressant och se om de nya extra-gardinerna hjälper! Konstiga saker, man liksom sätter dom på sina vanliga gardiner, men om det funkar så! :)

Här kommer lite bilder från pepparkaksbaket, jag bakade lite medans Jared fixade med gardinerna. Får bli lussekatter nästa gång! Har börjat fundera lite på recept på lussebullar, ska nog försöka baka lite till nästa helg - i Australien när jag bakat där har dom inte riktigt blivit så bra, haha.. Men ska se om jag kan fixa till dom här med andra ingredienser. Återkommer om detta ;)  

Upp tidigt till plugg och jobb imorgon, men skriver mer snart :) Kram






En trött men glad Eleonor! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar