onsdag 19 november 2014

Jareds födesledag, flyg bokade till Sverige, & spännande uni-projekt!

Mycket att göra på uni nu, och denna veckan fick jag tillbaka feedback på draften till min geotechnical report. Mestadels bra feedback, även lite bra kritik så man kan förbättra arbetet - man är på rätt spår iaf! Har även fixat mitt CV och lämnat in det till min mentor så han kan ge mig feedback där med, behöver ett CV som är redo att användas nu till projekten och avhandlingen. 

Men innan jag går in på allt det; det är Jareds födelsedag idag! Stort grattis :D Han är just nu på en konferens med jobbet, det är ju hans första jobbvecka på nya jobbet denna veckan, och han trivs bra änsålänge! Så när han kommer hem ikväll blir det lite födelsedagsmiddag med hemmagjord (och förmodligen inte helt korrekt, men god ända) butter chicken med ris, och sedan hans mammas fantastiska recept på "Chocolate Pudding" - en helt otrolig chockladefterrätt! Kan lägga upp bilder nästa inlägg :P Han har redan fått sin present av mig, bland annat lite specialkaffe från ett nyöppnat cafe här, så nu kan vi anväda våran aeropress igen, måste bara köpa lite filter... :)


Vi har även bokat flygen till sverige vid Jul och Nyår, ska bli jättekul! I vanliga fall brukar vi ju göra detta från andra sidan jorden, så det känns lite lustigt nu när vi är i England, men lika kul för det såklart! Jared höll på att få fnatt igår efter vi bokat, jag sa att nu blir det sverige vid jul, och sedan sverige i februari på bröllop, sedan skidresa i Österrike - själva konceptet att resa i Europa är fortfarande nytt för honom, att man kan besöka så många länder med flyg som tar lika lång tid som att flyga mellan städer i Australien, haha. Han tycker att det är jättespännande, och jag måste säga att det var ju tvärtom för mig i Australien, jag tyckte det var så coolt att man kunde flyga i ca 2.5 timmar och fortfarande vara i samma stat, hehe. 

I vilket fall som helst, detta leder in på mina studier med, i maj ska vi på field trip till Sicilien och studera jordbävningar och vulkaner - det ska bli så himla kul, så förväntansfull! Och jag har även börjat prata med en av mina föreläsare om förslag på projekt till min avhandling. Det finns 3 olika typer av projekt; Praktik, jobb eller research. I detta kan man även välja om man vill göra det i England, eller utomlands genom ett europeiskt avtal (Erasmus-avtal) och jobba med ett universitet någonstans i Europa i ca 3 månader i samband med sitt projekt och avhandling. Jag vill göra research och hade planer på att ansöka om Erasmus, med planer på att då åka och skriva om seismic activity i medelhavet (jordbävningar med mera). 

Men när jag började prata med föreläsaren som har hand om detta område (Volcanology & Seismology) satte han sig på stolen och borjade fundera. Jag undrade lite om jag sagt något fel haha, men sedan sa han att han har själv gjort mycket research på Kreta, men inte publicerat något av det ännu. Han sa att om jag ville, så skulle jag kunna jobba ihop med honom och skriva min avhandling om Kreta, och eventuellt publicera pappret sedan med honom och University of Portsmouth! Jag blev så paff och visste knappt vad jag skulle säga, vilken gjej liksom! Jag sa att jag vill gärna göra ett sådant projekt, fick lite artiklar att läsa och ska återkomma till honom idag eller imorgon, och sedan är det bara att köra igång! Första steget är att hitta ett projektområde som kan publiceras, jag är så exalterad haha. Men inget är 100% bestämt än, så måste ta alla steg i processen - men i så fall blir det att jag åker på fieldwork i några veckor på Kreta med till sommaren, så himla kul! Och precis rätt riktning inför att göra en Phd/doktorera, vilket är ett av mina mål ;) Så nu efter inlägget här ska jag läsa lite artiklar om området och nuvarande research, sedan maila tillbaka till föreläsaren. 

Håller även just nu på att städa i lägenheten, göra det lite fint för ikväll :) Ska snart gå och handla med - det har kommit upp jättemycket julpynt nu, och imorgon har dom Woking Christmas Lights "switch on", det ska bli intressant att se. Dom började förbereda inne i town centre redan i måndags, spännande saker! Idag under dagen gick jag på lite promenad, väldigt fint väder ute så passade på att ta lite kort. Men nu är det dags att förbereda inför ikväll, ska kanske göra lite té och äta lite varmt "banana bread" som mellanmål, jag bakade lite harömdagen (en australiensk delikatess enligt mig, så gott!). Men jag skriver mer snart! 
Kram 

Australienskt "banana bread" är så himla gott, jag har varit som besatt sedan första gången jag smakade på ett, år 2008!

Förberedelser inför Christmas lights inne i town centre ;)

Julpynt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar